Министърът на труда и социалната политика Наталия Ефремова обяви пред БНР, че в предложенията си към Министерството на финансите ще настоява минималната работна заплата (МРЗ) да бъде определена на максималния размер — 672,80 евро. По думите ѝ в момента се правят изчисления за различните възможни нива и размери на МРЗ. Бе посочено, че предложението е част от по-широкия бюджетен процес и че окончателното решение ще се вземе след оценка на всички параметри на държавния бюджет, а не само на тези, които касаят Министерството на труда и социалната политика.
Ефремова обясни, че повишението на МРЗ ще бъде съобразено с формулата, въведена с изменение в Кодекса на труда, и че все още предстои приемането на изменение в Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. След влизане в сила на тези промени ще може да се пристъпи към приемане на постановление на Министерския съвет за новото ниво на МРЗ. „Но при всички случаи нашата цел ще е да се доближим максимално до високия праг на формулата“, каза министърката.
Социалният министър припомни, че по официални данни около 450 хиляди души са заети на минимална заплата, а част от проблема се дължи на сивата икономика. Бе цитирано изчисление от представителна работодателска организация, според което делът на сивата икономика е около 25%. Ефремова посочи, че често се начисляват осигуровки на стойност МРЗ, а остатъкът от възнаграждението се получава „в плик“, което намалява достъпа до обезщетения като болнични и майчинство. „Не си дават сметка колко е важно да се изсветляват доходите“, заяви тя.
В приоритетите на МТСП за Бюджет 2027 бе изтъкнато подсигуряване на плащанията за уязвимите групи и адресиране на тяхната уязвимост чрез мерки за въздействие. Социалното министерство планира увеличение на средствата за втората година от майчинството през 2027 г.; към момента това плащане ще остане твърда сума и няма да бъде обвързано с осигурителния доход. Обявено бе и намерение за преглед на механизма за лична помощ с цел професионализиране: броят на лични асистенти е нараснал от 19 хиляди през 2019 г. до над 80 хиляди към днешна дата.
Правителството обсъжда и мерки за ограничаване на ползването на социални мрежи от деца до определена възраст, като бе отбелязано, че Европейската комисия е поела подобен курс. Ефремова подчерта необходимостта от лимитиране на достъпа и от борба с дезинформацията, както и от обучение на децата да различават виртуалното от реалното и да разбират морални понятия. „Темата е много сложна. Очевидно ще се върви към определен тип забрани“, каза министърът.

